vleermuizen in huis

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #189 door Saskia Roselaar
Beantwoord door Saskia Roselaar in topic Re:vleermuizen in huis
Beste Wendy,
Er is geen reden om bang te zijn. Een vleermuis zal nooit zomaar bijten.
Mocht het weer voorkomen, dan kun je inderdaad de vleermuis weer richting de ramen jagen. Zie 'vleermuis gevonden' op deze pagina:
Als de vleermuis rondvliegt is het niet verstandig om te proberen deze te vangen. Behalve dat een vliegende vleermuis zich vrijwel niet laat vangen is de kans groot dat het dier bij een vangpoging gewond raakt. Een in uw huis rondvliegende vleermuis heeft waarschijnlijk geen hulp nodig. Het open zetten van een raam of deur in die ruimte is vaak al voldoende om de vleermuis naar buiten te laten vliegen. Lukt dat niet neem dan contact op met uw gemeente of een vleermuiswerker bij u in de buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wendy
  • Onderwerp Auteur
14 jaren 10 maanden geleden #186 door Wendy
Beantwoord door Wendy in topic Re:vleermuizen in huis
Hallo,

Een vriendin vertelde me laatst dat ze een vleermuis op haar slaapkamer had en hier achterkwam toen ze al in bed lagen. Paniek natuurlijk en dat kon ik me goed voorstellen. Haar vriend heeft gezorgd dat het beestje weer naar buiten ging.

Ben blij dat ik dat nooit heb meegemaakt dacht ik nog.
Ja mooi wel dus. Mijn vriend is gisteren voor een weekje vissen naar Noorwegen vertrokken en waar wordt ik om half twaalf gisteravond wakker van? Juist een vleermuis op mijn slaapkamer.....paniek natuurlijk....mijn broer is me komen redden. We hebben de ramen en de balkondeur wagenwijd opengezet maar de vleermuis niet meer gevonden!!!

Nu ben ik natuurlijk bang dat ik vanavond in bed lig en weer hetzelfde meemaak!!

Kan het zijn dat de vleermuis via dezelfde weg als dat hij gekomen is ook weer naar buiten is gegaan? Of is het waarschijnlijker dat hij een mooi plaatsje in huis opgezocht heeft om te slapen vandaag??

Groetjes Wendy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • carolien
  • Onderwerp Auteur
14 jaren 10 maanden geleden #179 door carolien
Beantwoord door carolien in topic Re:vleermuizen in huis
Beste Jos,

Dat kan. Vleermuizen verhuizen regelmatig gedurende de zomer. Dan nemen ze hun jongen gewoon mee. Het kan zijn dat ze later in het seizoen weer terugkeren of wellicht volgend jaar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jos
  • Onderwerp Auteur
14 jaren 10 maanden geleden #178 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Re:vleermuizen in huis
Tot onze verbazing en teleurstelling is de hele kolonie verdwenen? Ik hoor en zie ze al enige dagen niet meer. Hebben ze zich verplaatst naar een betere locatie? Komt dit meer voor?
Ik heb nog een keer in de buurt gezocht of ik ze ergens anders tevoorschijn zag komen maar zonder resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 10 maanden geleden #171 door achterkamp
Beantwoord door achterkamp in topic Re:vleermuizen in huis
Hey Jos,

Zonder twijfel een kraamverblijf, mannetjes zitten vaak alleen of kleine groepjes tot 50 dieren. Als je er van uitgaat dat zo'n 2/3 van de vrouwtjes een jong heeft zou je half juni zomaar een kleine 200 dieren in huis kunnen hebben..

Je telling kan je doorgeven via:

www.vleermuis.net/waarnemingen-doorgeven.html

als je graag wat praktische voorlichting wil hebben of benieuwd bent om welke soort het gaat kan je beste even contact zoeken met een lokale deskundige:

www.vleermuis.net/2007100653/vleermuis-g...ige-in-de-buurt.html

Hij/zij kan je ook uitleggen op welke momenten vleermuizen in jullie huis aanqwezig zullen zijn en hoe je om kan gaan met evt. overlast etc

Het uitvliegen vond je misschien spectaculair, het invliegen kan bij mooi weer nog veel mooier zijn. Uit een soort sociaal gedrag blijven de dieren voordat ze naar binnen vliegen een aantal minuten boven jullie huis zwermen. Afgelopen weekend vond ik een zwermende kolonie gewone dwervleermuizen ergens rond 04:45 uur. Het begint dan al een beetje te schemeren. Andere soorten vliegen soms in het donker is en dat is zonder vleermuisdetector veel moeilijker te vinden.

Leuk dat je meteen hebt geteld, ik hoop dat je een beetje enthousiast bent geworden over het samenwonen met mooie beestjes?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jos
  • Onderwerp Auteur
14 jaren 10 maanden geleden #170 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Re:vleermuizen in huis
Dag Gerben

Ik ben er maar eens bij gaan staan om meer zekerheid te krijgen en tot onze niet geringe verbazing bleven ze maar komen; ik telde er 105 die wegvlogen in 45 minuten!
Ik ben benieuwd of we een kraamkamer "in huis" hebben of dat het mannetjes zijn?
Welke soort zou het kunnen zijn?

gegroet
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Saskia RoselaarRene JanssenGerrit KolenbranderPeter TwiskCarolienMarga van der TolF.A. van MeursErik KorstenMirjam van den OudenvleermuisMaarten BreedveldBernard van Duijnenbernadette van NoortCarlo Wijnenjip_geluid_mod
Gemaakt door Kunena